Hoppa till innehåll

I 40 år har Contact Forum förenat studerande med företag


I januari 2025 var det 40 år sedan Contact Forum hade sin debut i Otnäs. Trots en osäkrare arbetsmarknad råder det ingen egentlig brist på arbetsmöjligheter på karriärmässan.

Contact Forum är Finlands största karriärmässa för högskolestuderande och ordnades för fyrtionde gången den 22 januari i Helsingfors. Många ivriga besökare stod i kö när mässans dörrar öppnades på förmiddagen.

Evenemanget har kommit långt sedan det arrangerades första gången av frivilliga studerande i Otnäs. Studentbladet talade med vd Christoffer Högström gällande mässan, företaget och dess framtid. 

Eftersom mässan handlar om arbetsplatser och karriärmöjligheter så har den blivit påverkad av de överhängande oroligheterna i arbetsmarknaden. Högström kommenterar att detta haft en viss inverkan på mängden företag som ställer upp i motsats till andra år. 

– Om man inte har resurser och arbetsplatser så har man mindre behov av att delta på rekryteringsmässor. Men för många är det ändå viktigt att bygga synligheten för företaget. Vi har såklart samarbetspartner som gärna väljer oss före andra evenemang, säger Högström.

Contact Forum 2025 Bild: CF Events Oy
Tusentals besökte mässan 2025. Bild: CF Events Oy

På samma dag som Contact Forum ordnades också CF Events nya evenemang Employer Branding Forum för första gången. Tillställningen riktar sig till företag, deras verksamhet och utveckling. Men Högström påpekar att evenemangen i framtiden kommer att hållas på separata tidpunkter, så man inte måste dela resurser i lika stor grad.

För studerande av studerande

Som tidigare nämnts så har evenemanget sin början som frivillig verksamhet av studerande. På grund av popularitet grundades företaget CF-Opiskelijamessut, numera CF Events, för att kunna utvidga evenemanget och dess funktioner. 

– Det finns många som tänker att företagets tjänster bara är för studerande men det berör också människor som i allmänhet har intresse för att utveckla sin karriär, säger Högström.

Sex ämnesföreningar äger tillsammans företaget och är med i dess fortsatta framgång och utveckling. De samarbetar gärna med andra ämnesföreningar och företaget understöder ett hundratal per år, så Högström uppmuntrar att ta kontakt. 

Samarbeten kan vara informationstillfällen, webbinarier, företagsbesök och annan samverkan med företagets samarbetspartners. De vill hjälpa ämnesföreningarnas medlemmar att utveckla sina karriärmöjligheter. Förutom evenemang försöker CF Events också förena studerande och företag genom deras egna arbetsportal. 

– Tanken är att stöda studerande mer än en dag i året, säger Högström.

Företagen som deltar i mässan är till stor del finländska. Det är något som Högström också är väldigt nöjd över, för då känns det verkligen som att man är med och stöder den finländska arbetsmarknaden. 

– Det bästa med mässorna är att få höra berättelser av de som hittat arbete tack vare dem. Lika roligt är det att höra samma av företagen.

Contact Forum 2025 Bild: CF Events Oy
Över 1 000 arbetsplatser erbjöds under mässan. Bild: CF Events Oy

Ansökningar ska inte vara komplicerade

Till mässans scen bjöds in tio olika gästtalare för att dela med sig av erfarenheter och råd, samt att tala både om dagens och framtidens frågor. 

Joonas Inha från Choice Oy talade om hur man bäst använder LinkedIn för att söka arbete. Han betonade modet att visa sig själv och ens kunskaper som viktiga. Men också att man inte skall göra misstaget att överkomplicera sin profil. Det viktiga är att klart och tydligt visa vad man kan och står för utan att rådda bort den som stirrar på din profil.

Rådet han vill ge till Studentbladets läsare var följande: man ska vara aktiv och försöka föra fram sig. Fast det ibland går dåligt i arbetssökandet så ska man inte känna sig nedslagen. För man är inte den enda i samma situation och möjligheter kan dyka upp från riktningar där man minst förväntar sig dem. 

Även om Högström hoppas på att vi är på väg mot bättre tider så hade han ett råd att ge de som söker sig ut i arbetslivet. Han uppmanar till att inte fundera på mängden ansökningar man skickar ut. 

– Fokuset ska istället vara på kvaliteten, och viktigt är också att identifiera hur du kan visa dig vara till nytta för dem du söker till.

Vad tycker du?