Hoppa till innehåll

”F*** you men grattis”

Smaken som baken: delad. När unga finlandssvenskar diskuterar den nu 20 år gamla radiokanalen Yle X3M går åsikterna ofta isär. Medan kanalen för många är det självklara valet då de sitter i bilen, på byttan eller på kontoret är det andra som undviker Yle X3M som pesten.

Så är det med mycket finlandssvenskt – det blir lätt lite prutthurtigt och pinsamt för många, det blir som med snapsvisor – medan Yle X3M:s rätt breda målgrupp på cirka 15-34 åriga finlandssvenskar inte precis förbättrar situationen. Det är ingen enkel ekvation att skapa innehåll som både intresserar femtonåriga mopedentusiaster från Maxmo och 30-åriga bostadssparare från Sökö.

Yle X3M försöker ändå. I etern görs dessa försök på en och samma radiokanal med varierande programinnehåll, medan X3M på sociala medier sedan i februari har valt att spjälka upp innehållet. Numera finns det inte bara en X3M utan två: X3M Fokus och X3M Guld.

– Först hade vi ett stort Instagramkonto för X3M och egna konton för varje radioprogram, men det visade sig att det blir för råddigt för publiken att blanda satir och allvarligare innehåll med varandra. Vi måste ha tydliga rubriker och därför startade vi två konton i stället: ett aktualitetskonto och ett humorkonto så att man vet vad man får när man följer oss, förklarar Isa Mårtenson.

Isa arbetar som ansvarig producent vid Yle X3M. STBL träffar henne och X3M:s webbproducent Ted Forsström på neutral mark i Musikhusets café för att diskutera humorkontot X3M Guld.

X3M Guld har nämligen sedan det skapades lyckats med något som många tycker är omöjligt: de har producerat finlandssvensk, statligt finansierad humor som varken är pinsam eller intetsägande. Smaken som baken, som sagt, men siffrorna talar för sig själva. Många av deras videor har setts av tiotusentals eller till och med hundratusentals tittare, vilket i lilla Svenskfinland inte är så tokigt.

https://www.facebook.com/YleX3M/videos/morkkisvisan/10156072292627700/

 

– Jag tror att det här är första gången som någon vill skriva något om X3M som uttryckligen inte handlar om radiokanalen, kommenterar Ted och skrattar.

Det är inte så konstigt att det händer just nu. Samtliga medier har småningom börjat inse att sociala medier inte nödvändigtvis bara är en inkörsport utan också ett slutändamål. Precis som en webbplats för en radiokanal inte bara finns till för att styra besökarna till radion finns inte sociala medier heller till för att styra besökare till webbplatsen. Innehåll kan konsumeras direkt på plattformen, oavsett om det handlar om Instagram, Facebook eller Snapchat.

Detta betyder att Yle X3M inte längre är en radiokanal med en webbsida, utan en innehållsskapare som samtidigt arbetar på många olika plan. X3M:s tudelning på Instagram är alltså inte en så liten grej som det låter.

– Största förändringen är att det nu finns ett team på redaktionen vars beställning är att regelbundet göra roliga saker, menar Ted.

Rex Strandberg

De tre personerna som på heltid ansvarat för Guld heter Herman Karlsson, Malena Holmström och Christoffer Strandberg. De två andras insatser framför och bakom kameran ska inte underskattas, men det är otvetydigt att det är Christoffer Strandberg som varit X3M Gulds ledstjärna och dess populäraste profil.

Den som kan se Morkkisvisan, Kari Möttönens midsommarhälsning, Trumps besök vid Senatstorget och intervjun med Sam och Y i ett kör utan att skratta behöver nämligen hjälp.

Placeholder bild för media som inte längre existerar
Den ursprungliga bilden har tyvärr försvunnit från våra arkiv. Originalbilden hade bildtexten ”Herman Karlsson och Christoffer Strandberg spelar hipsterduon Sam och Y som är på väg till Flow-festivalen.” Bild: Studentbladets grafiska hustomte.

Den strandbergska eran har, dessvärre, varit för rolig för X3M:s bästa. Christoffer har nu lämnat X3M och från och med i oktober syns han i Putous på MTV3.

Isa Mårtenson påpekar att Yle X3M alltid varit tvunget att återuppfinna sig självt. Det hör till grejen att folk lämnar radiokanalen och nu är det inte bara Christoffer Strandberg som gått vidare, utan i sommar förlorade X3M också Pernilla Karlsson och Jonas Forsbacka, som båda valde att fortsätta med sina studier. En radiokanal som riktar sig till unga är snarare ett språngbräde än en plats där du går i pension.

Revolutionen äter alltid upp sina barn, så att säga. Men klarar sig X3M Guld utan Strandberg?

– Christoffer är ju Christoffer, han gör något som är svårt att imitera. Det har varit så lätt med honom när han har kunnat göra varje idé till sin egen grej, men det blir också roligt att fundera på nya grejer, säger Ted.

– Jag vill ändå poängtera att vi har gjort mycket annat som publiken tycker att är roligt. Från en arbetsgivares synvinkel är man ju fruktansvärt ledsen när någon slutar men sen är man också jätteglad för att personen har hittat nästa steg, tillägger Isa.

– Vi sa fuck you men grattis till honom, fortsätter Ted och ler.

Enligt Isa förknippas kontot med honom för att så många av topparna är hans, men hon ser inte X3M Guld som någon soloshow – tvärtom.

– Varje projekt är i slutändan ett grupparbete, det finns alltid människor inblandade som inte syns men som haft en lika stor andel i projektet. Framgången beror dels på att grupparbetet har varit så bra, på att alla har haft sitt område som de är bäst på.

Hur kommer framtiden då att se ut? Producenterna från X3M tror att det kommer att gå galant, men Ted har också ett tips till läsaren:

– Om någon kan göra Christoffers jobb så är det bara att höra av sig.

Studentbladets chefredaktör 2017-2018 @rafael.donner

Vad tycker du?