Grupp 40 000, som representerar alla högskolestuderande i Åbo, publicerade igår sitt nya kommunalpolitiska program. Det baserar sig på en enkät som gjordes förra våren, som nästan 3000 studerande svarade på.
Tanken bakom projektet är att göra Åbo till en även bättre och mer lockande stad att studera, leva och bo i. Studerande utgör en femtedel av invånarna i Åbo – de syns klart i stadsbilden. Trots att Åbo redan i nuläget betraktas som en studerandevänlig stad så finns det mycket att utveckla.
Exempelvis tyckte 87 procent av studerande som hade svarat på enkäten att de har små eller ganska små möjligheter att påverka stadens beslutsfattande, 80 procent ansåg att det inte informeras tillräckligt om stadens studierabatter. Förutom det så var det många som tyckte att information sällan är lika omfattande på svenska och engelska som den är på finska vad det gäller stadens kommunikation.
Andra ämnen som behandlas är bland annat arbetsmarknaden, trafik och hälsovård. Det har till och med föreslagits att en automatisk robotbuss skulle testas på campusområdet!
Pontus Lindroos som är styrelseordförande för Åbo Akademis Studentkår berättar att utvecklingen av lätt trafik är någonting de lobbat hårt för tidigare och även i fortsättningen kommer att ha fokus på.
– Bland det viktigaste för Åbo studerande är lättrafikens utveckling någonting som förbättrar staden. Det är någonting som vi vill ta fram och förbättra, och någonting som vi redan har lyckas göra en ändring i.
Tidigare har de bland annat lyckats få cykelvägen precis utanför kåren förlängd. Förutom det så nämner Lindroos att studenthälsan och försäkring av SHVS studentvården också är viktigt.
Lansering av projektet samt paneldebatten streamades live delvis på finska och svenska.
Du kan läsa mera om projektet här.
Jätte fint att se hur engagerade studerande är i ämnet. Åbo har ju självfallet redan ett gott rykte som studiestad, men alltid kan man förbättra! Förhoppningsvis kommer vi att se dessa förändringar ske i framtiden. Vem vet, kanske Åbo blir nya Amsterdam vad det gäller cykelvänlighet 😉