SPEL
Betyg: 4/5
Spelet tar avstamp i internetmyten om Slenderman – en svartklädd, utmärglad varelse som visar sig på lekplatser ögonblicket innan idyllen trasas sönder. Därifrån tar indiekreatören Mark J. Hadley spelaren på en suggestiv tour de force genom en mörk park där Blair Witch Project-vibbarna dundrar i takt med hjärtats nervösa slag.
Ditt mål är att samla åtta papperslappar, nedklottrade med ominösa meddelanden som ”inga ögon, ser alltid” och dylika anti-mysigheter. Och trots att Hadleys skapelse är över på dryga halvtimmen och ser ut som en relik från 00-talets början reser sig gåshuden obönhörligt i stram givakt.
För plötsligt hör du … fotsteg.
Att spela Slender känns som att färdas tillbaka till barndomens mörkaste mardrömsnätter. Till en tid då hotfulla skuggor hukade i sängens fotända, varje böljande gardin bar på löften om onämnbara fasor och vi kurade ihop oss under täcket, knäpptysta, medan läpparna ljudlöst formade böner om att morgonsolens första strimmor skulle komma med frälsning.
Skillnaden är bara att gryningen aldrig kommer i det här spelet.
I stället kommer Slenderman.