Idén för Showdown Morrow föddes i slutet av 2018, och redan tidigt 2019 började arbetsgruppen planera evenemanget. Efter ett år av förberedelser börjar evenemanget snart bli verklighet.
Bakom Showdown Morrow ligger Aaltostudenternas företagarsällskap Aaltoes, men med i arbetsgruppen finns även studerande från övriga högskolor. Aaltoes är känt för evenemang som bland annat FallUp och Dash, samt tidigare evenemang som sedermera har vuxit till sina egna organisationer, som Slush, Kiuas och Junction.
Till sin struktur liknar Showdown Morrow hackathons som Junction, det vill säga evenemang där kodare samlas för att under ett dygn eller ett veckoslut lösa olika problem och utmaningar för företag. Skillnaden ligger i hurudana problem som ska lösas.
– Vi ville skapa ett liknande evenemang, men utan att enbart ha fokus på tekniska problem och utmaningar. Showdown Morrow är till för humanister, ekonomer, teknologer, konstnärer, studerande i medicin och juridik – alla studerande på både universitet och yrkeshögskolor helt enkelt, säger Minéa Wuori, logistikansvarig för evenemanget.
– Namnet Showdown Morrow betyder att vi vill konfrontera morgondagen, förklarar evenemangets director Alexandra Bruncrona.
”Alla har något att ge”
Det genomgående temat för Showdown Morrow är hållbarhet, och årets mera specifika tema är miljö och klimat. Företagen som deltar söker alltså lösningar på utmaningar som har med deras klimatavtryck att göra – hur kan de utveckla sin affärsverksamhet i en grönare riktning, utan att det urvattnas till greenwashing?
För de studerande som deltar erbjuder evenemanget en möjlighet att delta i förändringen som krävs för en hållbar utveckling. Utmaningarna som företagen har förutsätter inte uteslutande teknisk expertis eller motsvarande kunskaper, utan tanken är snarare att studerandena ska erbjuda lösningar på konceptnivå.
– Många upplever kanske att klimatfrågor är viktiga och relevanta för dem, men att de själv inte har någon konkret roll i utvecklingen i och med det de studerar eller jobbar med. Det är en myt vi vill förstöra, säger Alexandra.
– Alla har något att ge, och alla behövs också. Det viktigaste är kreativitet, vi vill inte göra några begränsningar i förväg, säger Vera Arhippainen, hållbarhetsansvarig för evenemanget.
Hållbarhet på alla fronter
Själva evenemanget går av stapeln under ett veckoslut i mars, och består av tre delar: Lockdown, Breakdown och Showdown.
Under den första delen, Lockdown, ordnas lärorikt program i evenemangets tema parallellt på olika scener. Deltagarna får fritt gå omkring och välja vad de vill lyssna på.
Breakdown är själva hackathon-delen av evenemanget. Deltagarna delas in i grupper där de får tillämpa vad de lärt sig för att försöka lösa problem. Under den sista delen, Showdown, presenteras lösningarna och pris delas ut.
Arbetsgruppen beaktar också evenemangets tema, hållbarhet, i själva evenemangsproduktionen. Bland annat så kommer lokalen att inredas med använda möbler utlånade av Mjuk, det första företaget som anmälde sig till evenemanget som partner. Cirkulär ekonomi beaktas också i andra aspekter där man vanligtvis skulle köpa nytt.
– Lokalens ägare berättade att golvet måste täckas med mattor, och de flesta som hyr den brukar köpa nya mattor som används en gång och sedan slängs. Så vi har varit där om samlat använda mattor från tidigare evenemang i förvar, berättar Minéa.
Inom kort ska marknadsföringen köra igång ordentligt, och hållbarheten har inte glömts bort där heller. Exempelvis trycks inga fysiska posters eller klistermärken. I stället ligger fokus på digitalt innehåll och videoklipp, som kommer att släppas efter årsskiftet.
– Vi har också valt att inte köpa några nya teamkläder. I stället trycker vi vår logo på skjortor och tröjor folk redan äger, säger Antonia Bruncrona, marknadsföringsansvarig för evenemanget.