Loggar ut dig utan anledning. Full med reklam. Betalvägg. Trög teknik. Brister i svenska. Recensionerna är många och de är inte positiva.
Frank-appen går enligt sina betyg mot en total nedgång, men på deras hemsida kan man läsa om en app som företag gör rätt att investera sina pengar i. Så många som 67 000 aktiva användare marknadsför de som möjliga kunder till företag med 18-25-åringar som målgrupp. Men vad säger studerandena som använder appen?
Utanför Teknologföreningens hus möter jag studerande som inte har många snälla ord att säga om Frank – och väl inne i TF:s restaurang fortsätter komplimangerna att lysa med sin frånvaro.
Pekka Holopainen, en av Täffäs kockar, berättar om långa köer under lunchen som bildas när var och varannan studerande på något sätt blir kvar några extra sekunder vid kassan på grund av appen. Några extra sekunder blir snabbt flera minuter när de varje dag serverar just under 1 000 gäster. Orsakerna till de extra sekunderna är reklamen som man måste skrolla bort och det oförklarliga faktumet att appen kan logga ut sina användare medan de står i lunchkön.
1,7 stjärnor av fem möjliga
Studerandena Axel Savikko och Emil Verkama har båda haft tekniska problem med Frank. De bekräftar vad Pekka säger med att berätta att de flera gånger blivit ”utslängda” från appen utan att de själva loggat ut. Dessutom är reklam ofta i vägen för information – som i sin tur laddar långsamt.
Många av studerandena som Studentbladet talar med säger att de hellre använder det fysiska studentkortet. Då utesluter man risken för tröga buggar eller att bli helt utan studiekort om man inte är uppkopplad till internet eller telefonen laddar ur. Oftast är problemet enligt studerande att studiekortet tar länge att ladda medan reklamen ploppar upp direkt.
I App Store har 185 användare betygsatt Frank. Några få har gett fem stjärnor men majoriteten har gett ynka en stjärna. Det här ger Frank ett slutbetyg på 1,7 stjärnor. Förutom betyg har användare även sänt in recensioner där problem fortsätter att uppdagas. Senast i söndags kom en recension in där senaste uppdateringen kritiseras. Några recensioner ner kan man läsa om hur reklamer tar allt mera plats – på samma gång som man tar betalt för det digitala studiekortet.
Frank svarar
Till Jyväskylän Ylioppilaslehti (Jylkkäri) säger Franks vd Tiia Lehtola att det digitala studiekortet nu kostar eftersom det krävs resurser för att optimera deras tjänster. Hon säger att appens pris – som motsvarar en studentlunch – snabbt betalas tillbaka i olika former av förmåner. Dessutom är kortet gratis de tolv första månaderna.
Till Studentbladet säger Tiia att de arbetar varje dag för att förbättra studerandes erfarenheter av Frank. Den här hösten har de lanserat en ny version av appen som tacklar den tidigare versionens buggar, vilka gjorde att appens sidor tog länge att ladda om. Nu är det endast några studerande per dag som kontaktar dem gällande olika problem, och det är lite med tanke på att de har upp till 60 000 användare.
– Studerande förtjänar bara det bästa, säger Tiia.
”Ditt digitalt studiekort är nu aktiv!”
Språkfelen gör inte appen oförståelig, men de lustiga formuleringarna är många. Både på hemsidan och appen lockas en svenskspråkig läsare till skratt. Det är Mathilda Kull och Isabel Nordberg som uppmärksammar Studentbladet om den här saken, och på Franks hemsida står det att de inte betjänar på svenska. Eftersom ingen av Studentbladets redaktörer är studerande bad vi dem att dela med sig av några skärmdumpar. De här landade i vår inkorg:
Eftersom Mathilda ofta åker tåg använder hon främst det fysiska kortet, eftersom det känns säkrast, så efter att Frank började kosta har hon inte använt appen. Isabel använder också det fysiska kortet – och det kommer hon fortsätta att göra när hon åker på utbytesstudier. Än så länge finns inget digitalt studiekort på Frank som går att visa offline, och utomlands vågar Isabel inte lita på att en internetuppkoppling finns när hon behöver identifiera sig som studerande.
Eftersom Studentkåren vid Helsingfors universitet är delägare i Frank ringde Studentbladet upp Amanda Pasanen, som sitter i styrelsen och ansvarar för ärenden som berör HUS Gruppen.
– Vi har varit allmänt helt nöjda men kan inte tala för alla användare. Det här är en marknad som går så fort framåt och konkurrensen är hård, säger Amanda.
Opiskelija-Holding Oy äger trettio procent av Frank och i deras styrelse sitter Eero Manninen som representant för Finlands studentkårers förbund (FSF). Enligt honom är antalet användare av Frank så högt att det är svårt att göra alla nöjda. Opiskelija-Holding Oy kommunicerar med Frank om hur appen kunde utvecklas och för vidare vad de får höra från fältet.
Som styrelsemedlem för en trespråkig studentkår säger Amanda Pasanen att det är dåligt om appen brister i sina språkkunskaper. Hon avslutar dock vår intervju med att säga att de som delägare av Frank har mycket att säga till om.