Who’s gonna save the world
TONIIIIGHT
Who’s gonna bring it BAAACK
to life
We gonna make it
you and IIIIIIIII
We’re gonna save the WOORLD
tonight
Mannen som står på scen och sjunger gör det så övertygande och igenkännligt att jag för en stund tänker att han kanske är någon sorts enmannaversion av Swedish House Mafia.
Inte omöjligt, för det är fan vad det finns fyrk här.
För mig, som associerar studielivet med Pirkkaöl, Ristorantepizzor och halare som aldrig sett insidan av en tvättmaskin, känns det som om jag kanske fått något om bakfoten. Det här är, på gott och ont, next level shit.
Jag sitter med ett tusental studerande i en av de stora hallarna i Mässcentret i Helsingfors, vi är omringade av strålkastare, rökmaskiner, en massa konstiga metallställningar som knappast har något syfte, och svarta fonder. Scenografin känns som direkt kopierad ur Slush, det är en Terminatorestetik som är både ambitiös, proffsig och imponerade, men inte precis jordnära.
Jag är på FallUp: ett evenemang som finns till för att skapa synergi mellan uppstartsföretag (ja ja, alla talar om startups, men mediesprak.fi insisterar) och studerande.
Kvällens höjdpunkt närmar sig: den finländska startupscenens okrönte kung Peter Vesterbacka ska inom kort ställa sig på FallUp-scenen och frälsa publiken med anekdoter om Angry Birds.
När coversångaren är klar verkar det dessvärre som om publiken inte riktigt vore med på noterna. Den klyschiga sången belönas med några golfapplåder och det känns som att vi scenografin till trots kanske bara sitter på ett upphaussat seminarium. Det dröjer ändå inte länge förrän vi igen blir påminda om att vi faktiskt är på ett evenemang som är lillebror till Slush. Två unga programvärdar gör entré och påbörjar en tapper kamp för hajpens väl genom att skutta omkring på scen som två Duracellkaniner som precis snortat kokain. ”Are you ready?!?” skriker de på fingelska till publiken och ber dem att stiga upp, för nu kommer han, kvällens keynote speaker: mannen i den röda munkjackan, myten, hajpmästaren och legenden Peter Vesterbacka.
De därpå följande tjugo minuterna urartar i en imponerande metaperformans, då Peter Vesterbacka så gott han kan parodierar sig själv genom att vara så petervesterbackaesque som det bara går. Hans budskap är att framgång egentligen är helt jättejättelätt så länge som man har rätt attityd, vilket han bevisar genom att presentera en länga anekdoter om Angry Birds som alla verkar följa samma format: a) Vesterbacka säger att Angry Birds ska få x miljoner eller miljarder nedladdningar, b) en troligtvis påhittad person säger till honom: ”Peter, it’s impossible, it can’t be done” (Peters eget citat), och slutligen c) det lyckas, allt tack vare Peters positiva attityd.
Peter Vesterbacka är lite som The Secret – minns ni den? Självhjälpsboken från 2006 som erövrade världen efter författarens uppträdande på The Oprah Winfrey Show, och som hävdade att det med tankens kraft går att få allt man vill i världen – bara med extra inslag om Angry Birds och megalomaniska visioner om en tunnel till Tallinn.
”Next time I’m going to ask who of you is going to create the next Google or Facebook, all of you have to raise your hands”, säger han till slut och lämnar scenen.
Vilken smörja.
Trots det, tänker jag, är FallUp kanske inte så tokigt.
Bland gräshoppor, VR och Onewheels
– Om Slush är gjort för business angels och startups, så är FallUp för studerande och startups, sammanfattar Taneli Immonen situationen.
Taneli studerar för första året vid Hanken och han är en av FallUps 110 volontärer. När jag anländer till Mässcentret är det han som ledsagar mig till mediecentret. Jag får veta att MTV3 och Yle var på väg, men att de i sista minuten valde att prioritera förra veckans strejk i stället. Studentbladet fick ingen inbjudan (snyft). Next level, som sagt.
Ett femtiotal uppstartsföretag har valt att delta i FallUp, dubbelt upp från förra året. Ett av företagen som deltar är det av i huvudsak finlandssvenskar grundade Enfuce Financial Services.
– Vi är först i världen med att erbjuda molnbaserad betalningsinfrastruktur åt våra kunder. Ännu för ett år sen var vi tretton anställda, nu är vi uppe i 30 och fortsätter växa, säger Wilhelm Lönnberg, Head of Marketing and Communications på Enfuce.
De söker bland annat folk inom programmering, försäljning och marknadsföring, och Lönnberg menar att det är viktigt att de deltar i FallUp för något han kallar ”employer branding”.
– Delvis söker vi nyutexaminerade studerande, men vi försöker också se till att studerande som utexamineras om 2-3 år redan nu vet vem vi är. Vi utesluter naturligtvis inte andra högskolor, men studerande från Aalto-universitetet är för oss en väldigt tydlig målgrupp.
Evenemanget, som ordnas av Aalto Entrepreneurship Society är med andra ord ett sorts glorifierat arbetsmarknadsjippo. Men låt oss inte vara alltför cyniska. I stället för olika färgers rollups och gratis pennor handlar FallUp nämligen om framtidens arbetsgivare och innovation: om VR, gräshoppor, elskotrar, blockkedjor och molntjänster.
Vi ska inte heller glömma vad det står på webbsidan: ”Europe’s biggest entrepreneurship event for students.”
Det här är något stort, vars omfattning bara kommer att växa. Besökar– och deltagarantalet stiger år för år, alla blickar framåt, mot Europa och världen: allt program är på engelska och i mingelvimlet verkar det talas lika mycket engelska som finska.
Aaltoes, enligt AUS världens största ”entrepreneurship society”, ordnar alltså Europas största evenemang för uppstartsföretag och studerande, i Helsingfors.
Varför händer allt detta inklusive Slush just på vår träskiga lilla udde? Det är lätt att dra skämt om Angry Birds och Vesterbacka, men det är otvetydigt att Rovio och den andra mobilspelsjätten Supercell faktiskt har varit med om att åstadkomma något betydelsefullt: de har fått unga finländare att drömma om entreprenörskap.
Företagande har blivit trendigt. Finländare har börjat tro på sig själva och på sina idéer, Jantelagen har fått sig en törn.
– Det här är helt fantastiskt. Jag träffade en kille igår som kommit hit från Sverige för att se hur det är möjligt att studerande kan åstadkomma såna här evenemang, det finns inte något liknande där. För tio år sen var attityden gentemot entreprenörskap i Finland ännu jättenegativ, men efter Skype, Spotify och Supercell så finns det en massa rollmodeller, entreprenörer har blivit det här årtiondets rockstjärnor, säger Jessica Blechingberg.
Jessica Blechingberg vet vad hon talar om. Hon har varit med och arrangerat Slush och nu arbetar hon för Maria 01, Nordens största hubb för uppstartsföretag. Hon menar att evenemang som Slush och FallUp också hjälper att förändra bilden på vad företagande egentligen innefattar.
– Jag studerar själv vid Hanken och där tänker många ännu att allt som har med företagande att göra bara är ”corporate”. Jag tror att FallUp öppnar ganska många ögon.
Trots att jag personligen är så distanserad från entreprenörskap som det bara är möjligt, kan jag intyga att hon har rätt. FallUp är ett imponerande evenemang vars betydelse inte ska underskattas. Det låter kanske som en överdrift, men det är här framtidens Finland formas, på gott och ont. Entreprenörerna är inte rockstjärnor, utan de har tagit rockstjärnornas plats. Drömmen om framgångar och beröm går inte längre via kompisens garage eller via idrottsplanen, utan via FallUp och startupscenen i överlag.
Medan Vesterbacka försöker förklara för publiken att det är precis lika lätt att bygga en tunnel till Tallinn som att sälja mobilspel tänker jag därför på just det, på att det bland lyssnarna faktiskt finns många blivande innovatörer, miljonärer och företagsledare. Men skuggsidan finns också där. Betydligt fler drömmar kommer att sluta i annat, i besvikelse, konkurs, utbrändhet, depression.
För dem är drömmen som FallUp lovar inget annat än ett tunnelbygge till Tallinn: en chimär.