Hoppa till innehåll

Föreläsare ogillar lat digitalisering och vill utveckla pedagogiken – grundar podd

Harry Lunabba lyssnar på flera poddar i veckan. American Life är en favoritpodd, men förutom nöje faller vetenskapspoddarna också väl i smaken.

– Det är hemskt behändigt att ta emot teori på det här sättet. Jag ville också testa på att erbjuda podcastföreläsningar till studerande, säger Harry Lunabba, lektor inom socialt arbete vid Soc&kom.

Han håller på att banda in en magisterkurs inom barndoms- och ungdomsforskning samt barnskyddsarbete. Podden består av flera avsnitt och är en del av kursen Modern barndomsforskning och systemiskt barnskyddsarbete, på fem studiepoäng.

– Det nya är att kursen är i podcastversion. Istället för att man går på föreläsningar får man ladda ner föreläsningarna på sin mobil och lyssna på dem var man vill.

Det finns två slags människor då det gäller poddar, enligt Lunabba: Det finns de som hittat poddvärlden och gillar utbudet och resten som ännu inte hittat dit.

– Formatet är fantastiskt fint. Det är det enda på riktigt mobila mediet. Du kan gå omkring och lyssna till skillnad från video där du måste sitta och titta. Inget slår en föreläsning där alla fysiskt är på plats. Men en föreläsning som podcast är det näst bästa sättet att lära sig, förutsatt att föreläsaren är en bra berättare och podden är välproducerad.

Det är första gången Lunabba provar på att producera en podd. Enligt honom är webbkurser behändiga när man drar en kurs på två orter. Soc&kom har till exempel en universitetsutbildning som ordnas i Vasa, i Vasa universitets lokaler. Då är det bra att som studerande kunna ta del av kursen oberoende var man befinner sig.

Men blir det något bra material då?

– Idén tror jag på, men jag är inte världens bästa på att klippa fantastiska poddsändningar. Podcast är bara ljud. När man ska illustrera saker klart är det bra att använda sig till exempel sig av listor.

Skulle du själva lyssna på det?

– Jag skulle uppskatta undervisning i det här formatet. Men jag vill inte att undervisning endast blir digitalt. Det är bra att det finns alternativ. Jag tänker att i framtiden har all min undervisning digitala inslag.

Han har ännu inte fått någon feedback. Men Lunabba märker att formatet sparar tid och möda.

– Gästföreläsningarna som podcastavsnitt är en mycket bra idé. Då kan man förbereda gästföreläsarna på frågorna och så har man möjligheten att snacka, editera och klippa.

Styrkorna med föreläsningar som podcast är att produkten blir kort och koncis. Till exempel en föreläsning som är en timme lång kan man skala ner i ljudformat till 35-45 minuter. Alla studerande har inte tid att vara på föreläsningar dagtid, då kan podcastformatet fungera för dem som till exempel jobbar på dagen och studerar på kvällar.

– Längden baserar jag helt på min egen erfarenhet som podcastlyssnare. Man ska orka konsumera innehållet. I en podcast kan du säga allt mycket effektivare. Det finns inga distraktioner. Bara att köra på från början till slut. Ett minus är att det visuella materialet inte går att visa och möjligheten till omedelbar dialog försvinner. Auditiva människor kommer gilla det här men visuella kanske inte lika mycket.

Universitetens webbkurser håller inte alltid kvalitetens flagga högt.

– Digitalundervisningens farhågor är om man går in för att göra det billigt. Det kallar jag ”lat digitalisering”. Om man gör en podcastföreläsning utan att tänka att det ska vara en podcastföreläsning så blir det inte bra. Samma gäller video, om man till exempel tittar på Helsingfors universitets Unitube. Största delen av materialet som är där har halvhjärtad bildkvalitet. Man har bara satt en gammal webbkamera någonstans i föreläsningssal. Man funderar inte på bildkvaliteten, och ännu värre är att ljudet är fullständigt förkastligt. Bandat på avstånd. Ingen har planerat det här, tänker man.

Han tror att man med små medel och lite ansträngning kunde förbättra innehållet för studerande.

– Video kan man göra bättre genom att ha två kameror istället för en. Då kan man få det att bli hur bra som helst. Det uppmuntrar jag. När man tänker på kvalitet så är den billigaste digitala produktionen kanske bra för administrationen, men det blir inte bra för undervisningsverksamheten. Det är inte heller bra för den pedagogiska ambitionsnivån eller för studerande. Det är bara billigt. Jag vill inte jobba på ett billigt universitet. Det avgörande för mig som pedagog är att jag är intresserad av att göra bra pedagogik och inte billig pedagogik.

Lunabba fixar sin podcastundervisning med hjälp av egen teknik. En kamera har han fått låna från Soc&kom. Lunabba har en dator med ljudediteringsprogram, en mikrofon och så har han gjort jinglar på sin mobil.

– Producenterna behövs även i universiteten för att poddar ska bli bra. Jag har ännu inte sett en kurs på Helsingfors universitet likt den här och jag kan inte tänka mig att den här skulle vara den första. Om den här kursen är den första podcastkursen på Helsingfors universitet så är det nog ledsamt, säger Harry Lunabba.

Redaktör för Studentbladet.

Vad tycker du?