Artiklar har nu för tiden en säregen rubricering. Men vad har en get med ett människoansikte, Vasabladets blomkålsdebatt och en kostnadsfri intensivkurs i massering av hönor gemensamt?
De har alla spridit sig som en löpeld på nätet – åtminstone om man får tro medierna. Kioskernas löpsedlar verkar ha bytts ut mot löpeldar i stället och förvandlat Sveriges och Finlands svenskspråkiga nyhetsredaktioner till aska.
Studentbladet har granskat förra årets nyhetsinnehåll på basis av uttrycket ”som en löpeld” och kommit fram till att det inte verkar vara så mycket på nätet som inte brinner.
Året började ändå lugnt. I januari hittade vi inga spår efter löpeldar men i februari började det sakta pyra. Finlands första brandvarning kom från Vasabladet: Förkylningsbaciller i Växjö sprider sig som en löpeld.
I Sverige handlade februaris löpeldar bland annat om rekommendationen bland kriminella att använda teleoperatören Tele2, medan en läkare som fått nog av försäkringskassan fick det att brinna på Norrbottens Socialdemokraters redaktion.
I mars och april levererade Svenska Yle årets höjdpunkt, då de helt regelrätt varnade för att markbränder kan sprida sig som en löpeld. Fantastiskt!
Den goda journalistiska andan höll ändå inte i sig. Arbetsvärlden rapporterade i en satirtext att Sverigebreven i Nigeria sprider sig som en löpeld, medan ETC var av annan åsikt och menade att månadens löpeld definitivt var den hypergnälliga tonen på sociala medier.
I maj månad brann det nästan överallt. Svenska Yle tyckte att rykten och felaktig information på sociala medier sprider sig som en löpeld, men insisterade samtidigt på att videon på Trump som knuffar undan Montenegros premiärminister också gör det. Bättre kan ni, Yle.
Svenskarna kan det här: hos dem handlade löpeldarna bland annat om Tiger Woods senaste rattfylla, swish för e-handel och bilden på flickscouten som står upp emot nynazisterna.
Sommarens absolut bästa löpeld var definitivt den kostnadsfria intensivkursen i massering av hönor. Löpeldarna tog också en fysisk form och befriade sig från internet: Hufvudstadsbladet ansåg att både fästingar och den invasiva arten jättebalsamin höll på att sprida sig som en löpeld.
Andra löpeldar som det rapporterades om var bland annat den japanska leksaken kendama, parodivideon på sommarplågan Despacito, en katt som slickar ett spädbarn på huvudet och en metod som ger dig mjuka fötter.
Rötmånaden augusti avslutade sommaren med brandfarliga och vegetabiliska nyheter. Vasabladet hävdade att deras blomkålsdebatt spred sig som en löpeld och Svenska Yle befarade att internet kan brinna upp på grund av de nya veganprodukterna i butikshyllorna.
Aftonbladet tyckte däremot att det var en get som ser ut att ha ett människoansikte som var månadens löpeld, och uppskattat.se skyllde eldsvådan på Johans klockrena skylt.
September månad gick rätt så lugnt till och det var bara hänt.se som såg några löpeldar. Nyheter24.se installerade brandvarnare på redaktionen då de fick nys om att Kylie Jenner väntar barn.
I oktober exploderade allt och många snuskgubbars karriärer gick upp i rök. #metoo gjorde entré, vilket både Hufvudstadsbladet, Åbo Underrättelser, Svenska Yle, Vasabladet och Västra Nyland ringde till brandkåren för.
Uppståndelsen i Sverige var också stor. Där rasade ändå flera andra eldsvådor samtidigt: Lindas inlägg om skilda föräldrar spred sig som en löpeld, men också kvinnans arga uppsägningsbrev, ett falskt nummer till polisen, pojkvännens elaka prank och svensk dödsstädning.
#metoo-uppropet fortsatte i november månad. Löpelden tävlade bland annat med ett sjukt rykte om Marilyn Manson, Finlands ambassads jakt efter Matt Damon och pojkvännens presentation av namnet Bånge.
Redaktionen hittade i december inga (!) nyheter om att Michael Bublés julsånger skulle sprida sig som en löpeld. Besvikelsen är stor.
Året avslutades i stället rätt så tråkigt: Svenska Yle ringde brandkåren om pastor Tiainens utomäktenskapliga förhållande till en man och meddelade samtidigt att det också brinner när det gäller namn och/eller annan obekräftad information i nyheter.
Hur är det med 2018 då? Vad kommer att sprida sig som en löpeld i år? Det får tiden avslöja, men redaktionen har svårt att tro att mycket kan brinna på ett så här utarmat mediefält.