Ifjol lockades 17 500 deltagare till det gigantiska start-up-evenemanget Slush i Mässcentrum. Slush har satt Finland på kartan inom start-up-världen. Evenemanget vore inte möjligt om inte det fanns horder av volontärer, främst studerande, som ställer upp.
Grundarna till Slush är Aaltoes (Aalto Entrepreneurship Society). Deras förenings verksamhet i Aalto-universitetet spred sig som ringar på vattnet och andra högskolor och dess studerande ville också ha sina ”entreprenörssamhällen”.
Vem är de och varför skiljer sig de från andra specialföreningar på campusen?
Vid Yrkeshögskolan Arcada i Helsingfors finns föreningen Arcada Entrepreneurship Society. De firar att de äntligen, sedan föreningen grundades 2013, nu har fått ett eget rum inuti högskolan. Det är ett ställe att vara på och något som flera föreningar bara drömmer om.
– Det här är en stor dag för oss. Nu har vi ett rum där vi kan hjälpa andra med frågor de har om att starta företag. Dessutom är det ett bra ställe att prata entreprenörskap, säger ordförande Johan Björkman, som också är volontär för Slush för det tredje året i rad.
Arcada ES ordnar olika evenemang, workshops och vissa evenemang gör de tillsammans med andra föreningar.
Hur många medlemmar har Arcada ES?
– Vi driver inte anslutningsformer eller medlemsavgifter. Vi har ett ekosystem. Till ekosystemet hör styrelsen, våra vänner från andra föreningar (t.ex andra entreprenörs samhällen) och våra teammedlemmar som hjälper till vid evenemang då och då.
Mellan tio till femtio personer engagerar sig beroende på vad de ordnar för evenemang. Björkman poängterar att Arcada är litet och det viktigaste för dem är att vare en del av något större – ett ekosystem.
Ekosystemet är ett samlingsnamn för de föreningar, företag, högskolor och investerare som arbetar för att befrämja företagandet i Finland. Det finns andra ”entreprenörskapssamhällen” likt Arcada ES. Hanken har Hanken ES, Aalto universitetet har Aaltoes och i Vasa finns VES för att nämna några. Språket inom föreningarna är oftast engelska.
Arcada ES ordnar mest presentationer. Företag gör besök och berättar om varför de började företaga. Presentationera verkar vara en premiär del av detta ekosystem som skapar uppståndelse och engagemang om företagandet på studerandenivå. På våren deltog Arcada ES i tjugo evenemang varav åtta var deras egna.
Till näst ordnar Arcada ES evenemanget Colab.
– Det är ett samarbete mellan skolor och föreningar nära Arcada. Vi vill bryta barriärer mellan människor. Man ska veta vad sin granne studerar. Vi ordnar workshops under veckoslutet. Det är intressanta föreläsningar som involverar lärare och i Colab berättar delatagare om sin egen studielinje. Målet är att du kan lära dig något av din granne.
Ni jobbar mycket med att inspirera. Är det kärnan i er verksamhet?
– Absolut, vi försöker hela tiden inspirera mera studerande här och i Finland. Att gå med i ekosystemet. Vi är en liten del av något stort.
Hur kan ni med ett kontor inspirera flera att bli entreprenörer?
– Det viktigaste för mig är att tröskeln är nu mindre. AES är en språngbräda och ett sätt att få in foten i entreprenörskap. Skolorna som till exempel Hanken har en egen entreprenörskapslinje. På Arcada har vi den största inflytelsen i entreprenörskap.
Vad får ni i styrelsen ut av att hjälpa andra?
– Känslan att få göra något för andra studerande är orsaken varför jag med. Jag har fått jättemycket ut av det. Vänner för framtiden. Jag har fått mycket erbjudande i form av arbete till och med.
Blir det några nya entreprenörer då?
– Det är inte så många som tänker hur man ska bilda företag utan det finns de som tummar på en företagsidé. Vi kan hjälpa dem med det. Dela våra kontakter så de kommer vidare.

Hankens Entrepreurship Society aktiva igen
– Vi i HankenES försöker skapa en klar vision och mission för entreprenörskap för studerande. Steget ska bli mindre att våga testa, säger Siri Enckell, ansvarig för marknadsföring.
De vill inspirera, nätverka, och sprida entprenöriell anda. HankenES är också med i ekosystemet.
– Vi har haft ett evenemang i höst tillsammans med Aaltoes och Helsinki Think Company. Vi ordnade en start-up-crawl (studiebesök till olika start-up-företag), säger Francesca Zilliacus, evenemangsansvarig.
Crawlen var en tvärvetenskaplig idé. Ingenjörstuderande från Aalto blandades med ekonomistuderande hankeiter löste problem tillsammans under ett evenemang.
– Det är speciellt bra för hankeiter att bryta ut sig från mönstret och umgås med andra studerande, säger Enckell.
Tänka i nya banor
– Det är viktigt att skapa en entreprenöriell ”mindset” eller tänka entreprenöriellt. Entreprenöriellt tänkande är ganska diffust. Men det handlar om att tänka nytt, våga ta risker, tänka utanför boxen, säger Zilliacus.
Entreprenöriellt mindset – varför behövs det?
– Allt går nu snabbt. Teknologin går jättesnabbt framåt. Företagen adopterar nya förändringar. Ett entreprenöriellt tänkande behövs i till exempel stora bolag. Det behövs chefer eller en vd som tänker entreprenöriellt och kommer med nya kreativa idéer och inte låser sig. Det försöker vi föra fram. Det handlar inte bara om företagare som kommer på våra bruncher utan det viktiga är att tänka på mindsetten. Att tänka modigt ha teamwork och överkomma hinder, säger Zilliacus.
HankenES har förut haft en brunch varje vecka för medlemmar och andra intresserade. Start-up-företagen har bjudits in och gjort presentationer. Det är det vanliga men nu satsar HankenES att satsa mer på workshops.
– Folk får komma och tänka. Vi har ett evenemang påkommande som heter Bankify som sker i Hankens Business Lab. Företaget Bankify har problem med marknadsföringen och studerande får komma och lösa uppgifter för dem och öva på att pitcha (sälja idén) för dem, säger Enckell.
Gör ni det här för att få jobb?
– Potentiellt ja. Jag är också intresserad av arbetsmarknaden i Oslo, Stockholm, Köpenhamn. Genom att nätverka med personer från andra länder kan det bli möjligt, säger Enckell som just kommit från en kryssning där Nordiskt samarbete diskuterades.
– Sen är det jätteintressant att se hur start-up-världen ser ut utanför Finland. I år har vi rest till Berlin på ett studiebesök. Berlin är ganska lovande stad inom start-up-världen, säger Zilliacus.
Start-up-rörelsen lockar ännu unga
– Slush har varit en ganska stor ledstjärna, säger Enckell.
– Till de som inte varit på Slush… Spänningen i luften. Det är svårt att förklara, säger Zilliacus.
– Det sägs att det är start-up-världens rockkonsert, säger Enckell.
– Jag är en stolt finländare när de talas om Slush, säger Zilliacus
I år förväntas Slush ha 20 000 deltagare och en miljon tittar via deras live-stream.
Kan forskningen förklara varför det sker ett visst intresse för entreprenörskap?
– Företagandet som tema och dess olika variationer baserar sig på att nyliberalismen blivit populärare. Men det behövs mer studier om det här området inom den humanistiska och samhällsvetenskapliga forskningen, för vi humanister funderar tyvärr alltför lite på dessa trender, säger Kari Väyrynen lektor vid den filosofiska fakulteten vid Uleåborgs universitet.