Den 22 oktober då undervisningsminsiter Sanni Grahn-Laasonen (Saml.) och utrikeshandelsminister Lenita Toivakka (Saml.) presenterade tidsplanen för avgifterna hette det att “hindren för utbildningsexport ska undanröjas”. I ett blogginlägg skriver Grah-Laasonen samma dag att just terminsavgifterna är det största hindret för utbildningsexporten.
Koulutusviennin suurin este puretaan. Hallitus antoi eduskunnalle esityksen lukukausimaksuista. #koulutusvienti https://t.co/cPHWtOudIS
— Sanni Grahn-Laasonen (@sannigrahn) 22 oktober 2015
Men då Studentbladet intervjuar Seppo Keränen, chef för programmet Future Learning Finland FLF som ska dra igång utbildningsexporten, målar han upp en annan bild.
“Enligt mig utgör terminsavgifterna också i fortsättningen en mycket liten del av det resultat som utbildningsexporten ger. Jag ser inte att det (terminsavgifterna) påverkar mycket”, kommenterar Keränen.
Enligt Future Learning Finlands vision är det de privata företagen som potentiellt kan få utbildningsexporten att dra. Och deras hinder är helt andra än terminsavgifterna. Enligt Riku Alkio, startup-företagare inom utbildningsbranschen, är en styv hemmamarknad och hård konkurrens utomlands de största utmaningarna.
För de privata företag som ska få utbildningsexporten att börja dra är den finländska utbildningens varumärke livsviktigt, berättar Alkio. Att kunna marknadsföra sig själv som en del av den finländska utbildningen ger stora fördelar i den hårda globala konkurrensen.
För att klargöra vad det här fantastiska utbildningsbrändet egentligen representerar gör vi som vi brukar, vi googlar. Sökningen “education in finland” för oss till en engelskspråkig artikel på Wikipedia. Så här lyder första meningen:
“Education in Finland is an education system with no tuition fees and with fully subsidised meals served to full-time students.”
Artikeln definierar den finländska utbildningen som avgiftsfri med gratis mat, men enligt Wikipedia finns det brister i artikeln så vi prövar nästa sökträff som för oss till Undervisnings- och kulturministeriets engelskspråkiga sidor. Så här inleds deras sammanfattning:
“One of the basic principles of Finnish education is that all people must have equal access to high-quality education and training.”
Både statliga tjänstemän och nördarna på Wikipedia verkar alltså i första hand förknippa finländsk utbildning med avgiftsfrihet.
Man kan fråga sig vad som händer med det här varumärket efter 2017 då terminsavgifterna införs. Då avgifterna införs kan vi inte längre luta oss mot jämlikhet och avgiftsfrihet utan endast kvalitet. Visst har den finländska utbildningen hög kvalitet men är det tillräckligt för att slå USA och Storbritannien (med referenser som Harvard, Oxford, Cambridge, Stanford) på en internationell marknad?
Kan det vara så att en avgiftsfri utbildning inte är det största hindret utan den största förutsättningen för att exportera finländsk utbildning?