Hoppa till innehåll

Europas falska multikulturalism

Det talas mycket om en så kallad dubbelkultur.  Tvåspråkiga finlandssvenskar kan uppleva sig kluvna mellan en typisk svensk- respektive finskspråkig släktgren. Dock skulle jag påstå att jämfört med de frågeställningar som invandrare (må det sedan vara första eller andra generationen) måste bearbeta gällande en delad identitet så är vår tvåspråkiga finlandssvenska självuppfattning en enkel femma.

Vid Stockholms Universitet har det skrivits två pro gradu-avhandlingar om uttrycket “mellanförskap”. Begreppet kan användas som ett alternativ till “dubbeltillhörighet” eller “utanförskap”. Enligt Maimouna Jagne-Soreau, forskarstuderande vid Helsinfors universitet, är mellanförskapets grundtanke att identiteten inte är någon både/och-dialektik, utan snarare en varken/eller-lösning. Med andra ord består inte identiteten av varken A eller B, men en tredje grupp C. Begreppet är fortsättningsvis väldigt oteoretiserat, men jag är säker på att det kommer att börja göras mer och mer forskning i ämnet.

Zeitfixierer

Inslag av mellanförskap åskådliggörs i Elisabet Leuvreys dokumentär La traversée (2013). Filmen skildrar passagerarna som ständigt pendlar med färjan mellan Marseille och Algiers. I Frankrike är de algerier och i Algeriet fransmän. I filmen diskuteras känsloladdade och konkreta frågor gällande den kluvna identiteten som t.ex. vilket land man skall begravas i, då man inte hör hemma i någondera.

Lydia Guirous, är en kabylsk författare som numera är bosatt i Frankrike. Hon hävdar att det inte finns någon äkta dubbel identitet, och allt annat är bara skitsnack. Tesen är att de grundläggande samhällsnormerna ger en invandrare väldigt få modeller för att skapa en mångkulturell identitet. Antingen anammar man den nya, i detta fall franska kulturella identiteten, till hundra procent. Vilket leder till lidande. Eller så gräver man sig djupare i en kulturell skyttegrav och klamrar sig fast vid vissa delar av ens ”ursprungliga” kulturell arv, vilket i värsta fall leder till isolation och radikalisering. Problemets kärna är att valet blir mellan dessa motpoler då de flesta invandrares självuppfattning oftast landar någonstans där emellan, spektrumet är väldigt brett.

(Läs också om Ungdom mot Rasisms reaktioner på terrordåden i Europa här)

Guirous flyttade vid sex års ålder till Frankrike för att komma till ett “lovat” land men säger att drömmen blivit allt annat än vad hon tänkt sig. I sin senaste bok “Allah est grand, est la republique aussi” (Ungefär: Allah är stor, men även republiken), talar hon om den post-kolonialistiska bördan många invandrare bär med sig och hur en radikaliserad islam förstör landet som för henne representerade frihet.  Enligt Guirous handlar det om islams identitetskris som grundar sig i Frankrikes kolonialism i Maghreb.  Allt detta samtidigt som hon saknar dofterna och smakerna av Kabylien. Äkta multikulturalism och frihet kan enligt Guirous uppnås, men på vissa villkor, bland annat genom jämställdhet och sekularism.

johannes_ Evelin Kask2 kopia

Attentaten mot den franska satirtidningen Charlie Hebdo väckte frågor gällande multikulturalism och etnicitet. Gärningsmännen Saïd och Chérif Kouachi växte upp som föräldralösa av algeriskt ursprung i den franska huvudstadsregionen, största delen av sin ungdom blev de bollade mellan diverse ungdomsanstalter. Enligt France24:s intervjuer hade Cherif, den äldre brodern en profil som snarare kunde beskrivas som “ En gräsrökande pizzaleverantör som drömde om att bli rappare, drack öl och dejtade tjejer än en skäggig salafist”. Sedan förändrades allt, tron blev en större del av livet, Cherif åkte till Jemen och resten är historia.

Trots Guirous, till och med aggressiva, syn på multikulturalismen vänder hon inte kinden för den inter-etniska solidariteten som finns i Frankrike. Ett exempel är de sjuttiotusen franska muslimer som stred mot Nazitysklands ockupation samt Paris moské vars underjordiska grottor fungerade som gömställen för judiska barn.

Slutligen, för er som upplever att det är jobbigt att “tjata” om etnicitet och kulturella roller. Föreställ er ett liv som kretsar runt dessa frågeställningar – eftersom man blir påmind om dem varje dag.

2 kommentarer till “Europas falska multikulturalism”

  1. Pingback: De vill göra Finland mera medvetet

  2. Pingback: De vill göra Finland mera medvetet - Studentbladet

Vad tycker du?