Sommaren nalkas med stormsteg och man känner rastlösheten och förväntan överallt. Trots att det inte rimligen borde vara så (med tanke på att sommaren till så stor del handlar om att vara ute – speciellt här i Norden där vi får så lite sol och värme under resten av året) är sommarmånaderna den tid filmstudiorna oftast lanserar sina massiva filmsatsningar.
Personligen tycker jag att sommaren är den ultimata filmsäsongen. Att jag oftast föredrar mer lättsam eskapism över realistiska draman är inte någon hemlighet. Många av mina absoluta favoritfilmer har debuterat just under sommaren (bland annat The Dark Knight-trilogin, Harry Potter and the Deathly Hallows part II och Inception), och de filmer jag ser mest fram emot under året har ofta premiär då. Sommarfilmerna har inte bara höga budgete utan är storsatsningar på alla plan. En perfekt sommarfilm skapar en hype utan like (många av de ovannämnda filmerna var sådana som ”alla” såg somrarna de kom ut) och filmstudiorna är villiga att satsa hårt för att just deras film ska bli sommarens vinnare. Alla filmer lyckas inte – men de som gör det är ofta inget mindre än storartade.
Superhjältarna är här för att stanna
Historiskt sett har serietidningsbaserade superhjältefilmer härskat över sommarens box office sedan de började göras. De senaste åren har Iron Man 3 (2013), The Dark Knight Rises (2012) och The Avengers (2012) dock höjt ribban för sommarsuccér i genren ytterligare, då de alla fick både strålande kritik och över en miljard dollar i biljettintäkter. Marvel’s uppfriskande Captain America: The Winter Soldier som sedan sin premiär i mars har fått in nästan 700 miljoner dollar är det närmaste ett liknande fenomen i år, och The Amazing Spiderman 2 har också motsvarat förväntningarna (i alla fall de ekonomiska). Men det lär dröja tills maj nästa år när uppföljaren till The Avengers kommer ut för att några världsrekord ska överträffas.
Men detta betyder inte att årets sommar är helt befriad från superhjältar. De facto är en hel hord av dem aktuella i X-men: Days of Future Past (premiär 23.5). Uppföljaren till den underhållande 70-tals-prequeln X-men First Class (2011) kombinerar stjärnorna från den (JAMES MCAVOY, MICHAEL FASSBENDER, JENNIFER LAWRENCE med flera) med ensemblen från originaltrilogin (PATRICK STEWART, IAN MCKELLEN, HUGH JACKMAN med flera) för ett epos som verkar minst sagt ambitiöst. Men mutanter, tidsresor och PETER DINKLAGE från Game of Thrones som elaking kan väl ändå inte bli annat än bra? I slutet av sommaren (22.8) har en annan serietidningsfilm, Sin City: A Dame to Kill For, premiär. Filmen har varit i produktion i nästan tio år, så fans av den svartvita stiliserade FRANK MILLER-serien och den första filmen (Sin City från 2005) kan hoppas att den lever upp till förväntningarna.
Explosioner, utomjordingar och ögongodis
En annan klassisk sommargenre är actionfilmen. Det är ju faktiskt Star Wars (1977) som anses vara den första ”summer blockbustern” som vi definierar dem idag (på Etertainment Weeklys rankning av de bästa sommarfilmerna kom den på andra plats, endast överträffad av Jaws – som även den kan kategoriseras som action). I år finns det en hel hop actionfilmer som hoppas på att bli årets vinnare. Mest lovande av dem tycker jag Dawn of the Planets of the Apes (premiär 18.7) verkar. Föregångaren Rise of the Planet of the Apes (2011) var spännande och överraskande rörande. I sommarens uppföljare har de lite stela JAMES FRANCO och FREIDA PINTO dessutom bytts ut mot den alltid lika fantastiska GARY OLDMAN och min undercover-favorit JASON CLARKE.
Sommarens övriga action-utbud lämnar en hel del att önska. Transformers: Age of Extinction (premiär 27.6) lär bygga på samma framgångsrecept som de tidigare filmerna i serien: bilar, bröst och explosioner. Samma recept kommer antagligen även att användas i MICHAEL BAYS live-action version av Teenage Mutant Ninja Turtles (premiär 22.8) – MEGAN FOX från de två första Transformers-filmerna spelar till och med huvudrollen. Jupiter Ascending (premiär 25.7) har samma upphovsmakare som den prisade Matrix-trilogin, men konceptet för filmen (som inkluderar en blonderad CHANNING TATUM med alvöron) verkar bara för löjligt för att kunna få mig exalterad.
På komedifronten intet nytt
Att komedier tenderar att bli storsuccéer speciellt under sommaren är oförnekligt. The Hangover, Bridesmaids och Ted hör till det senaste decenniets mest framgångsrika komedier. Vad har de gemensamt utöver den snuskiga humorn? Jo, alla debuterade under sommarmånaderna. I år bygger sommarens komediutbud i stort sett på att ge publiken mer av samma sak de gillat tidigare. SETH MCFARLANE (som skapade och gjorde rösten åt den snuskiga björnen i Ted) erbjuder i år A Million Ways to Die in the West, en Western-parodi med bland andra CHARLIZE THERON, LIAM NEESON och AMANDA SEYFRIED i rollerna.
En annan populär komedigenre är de Judd Apatow-regisserade (eller -inspirerade filmerna) som ofta handlar om barnsliga slacker-män (t.ex. Knocked Up, Superbad och This is the End). I Neighbours (premiär 25.7) spelar dock Apatow-favoriten SETH ROGEN den vuxna, ansvarsfulle maken som måste leva med att ett college-brödraskap (ledda av ZAC EFRON) har flyttat in i huset bredvid. Men var inte oroliga – prutthumor och popkulturreferenser verkar det ändå finnas gott om i filmen.
Sagor och snyftningar
För barn och ungdomar ser den här sommarens utbud ovanligt sparsmakat ut. Den enda egentliga barn-storfilmen How to Train your Dragon 2 (premiär 4.7) är en uppföljare (men lär som enda animerade film tjäna tonvis med pengar.) En mer osäker satsning är Disneys Maleficent (premiär 28.5) med ANGELINA JOLIE i titelrollen som den onda fen från Törnrosa. Men Jolies återvändo till bioduken efter fyra långa år lär nog få tittarna lockade att se förbi det uttjatade ”mörka” sagotemat och specialeffekternas tvivelaktiga kvalitet. För fans av Young Adult-genren har filmatiseringen av JOHN GREENS tårdrypande bästsäljare The Fault in Our Stars premiär den 18.7.
Underbart är kort
Tredje filmen i The Hunger Games-serien må inte ha premiär förrän november, men att sommarens filmer står inför ett blodbad är solklart. Vissa kommer att lyckas och andra att floppa. Vissa kommer att få uppföljare green-lit direkt och andra kommer att kosta filmstudiorna miljoner i förlust. Vissa kommer att bli klassiker i stil med de forna sommarstorfilmerna The Dark Knight, Pirates of the Caribbean och E.T och andra kommer att glömmas innan löven ens fallit från träden. Men hur det än går hoppas jag ni njuter av sommarens underhållande och storslagna filmutbud, innan höstens tunga Oscars-hoppfulla draman börjar rulla ut. Det lätt att bli övermätt på explosioner, superhjältar och snuskiga skämt – men precis som själva sommaren lär ni sakna dem när de är förbi.
Artikeln uppdaterad 31.5.2022 kl. 11.46. Originalförfattaren har försvunnit från våra arkiv. Vet du vem som skrivit artikeln, kontakta gärna redaktionen.
Pingback: Studentbladets sommarnummer - Studentbladet